NY

Gå til hovedinnhold
Logo-banner
Krabbeobservasjoner

Nærobservasjon av dyrelivet.

Fotograf: Hans Stockhausen

Livet i fjæra med sjetteklasse, for 7. året på rad

Det har skjedd mye siden 2011, da Havforskningsinstituttet sammen med Skolelaboratoriet i naturfag ved UiB, Mathopen skole og Høgskolen i Bergen (som den het den gangen) startet et innledende samarbeidsprosjekt for å utvikle et tilbud for faglig godt opplegg for skolefeltdager i fjæra. Grunnskolen var i fokus, da som nå.

Publisert 03.10.2017 - Oppdatert 03.10.2017

Livet i fjæra er nå forprosjekt til et utviklingsprosjekt, delvis dekket av Forskningsrådet, for å utvikle gode faglige hjelpemidler for artsgjenkjennelse og artsregistrering for skoler og frivillige. Mathopen skole og Sandgotna Ungdomsskole har velvillig stilt opp som testskoler. De har bidratt til uvurderlig erfaring i hva som engasjerer og formidler bra, og hvor det er problemer som må løses, av skoler som skal i felt og i forhold til materialet vi utvikler. Takket være Bergen Kommunes frikjøp av bruk av Stein Mortensens akvareller, oppegående praktikantstudenter fra UiB og flere entusiastiske kolleger ved instituttet, har konseptet begynt å ta form og er nasjonalt tilgjengelig. I tillegg har det etter hvert vekket interesse i andre landsdeler. Den nyåpnete skoleportalen.no er en viktig del av denne utviklingen.

Torsdag 14. september var en gruppe fra Havforskningen med Mathopen på feltdag igjen. For 7. året på rad har vi, både vår og høst, vært med for å se hvordan materialet vårt brukes og kan videreutvikles. Det ble en dag i sol og frisk høstluft sammen med en gjeng godt forberedte og entusiastiske sjetteklassinger, lærere, frivillige foreldre og forsterket med Ine Moksness (frivillig student), Hans H. Stockhausen, Jan Erik Stiansen, Gjertrud Jensen, en trofast støttespiller og undertegnede som stilte opp for delvis å hjelpe til med artsobservasjoner og kunnskapsformidling og delvis for å se hvordan materialet vårt blir brukt. Vi opplever at det er mindre bruk for oss som levende «fasit», siden lærere og elever nå er så godt forberedt at de takler det meste selv. Nå håper vi at skoler i hele landet vil ta konseptet i bruk, selv uten at vi stiller personlig fra instituttet, og kunne få glede av det vi tilbyr.

alt
Registreringene skal inn i elevheftene. Foto. Hans Stockhausen

alt
Gro og Jan Erik, ivrige pådrivere siden 2011, Foto: Hans Stockhausen, HI

alt
Gruppearbeid, Foto: Hans Stockhausen, HI

alt
Innsatsvilje høyere enn støvlekanten., Foto: Hans Stockhausen, HI

alt
Toktaktivitet i dobbelkano, Foto: Hans Stockhausen, HI